Minden idők legnagyobb hatású harckocsija kétségtelenül a T-54/55 széria, nem csak a legyártott mennyiség, a számtalan alkalmazó hadsereg, vagy azon háborúk hosszú sora miatt, amelyben használták. Nincs még egy jármű amely annyi országban ilyen sokig jelentette volna a haderő gerincét, amelyhez ennyi ikonikus fotó, videó és esemény kötődne. E sorozatban 3 részben mindent megtudhatsz amit akartál, és azt is amit nem akartál tudni róla.
2. rész: Változatok, a bukás és a T-55 újjászületése
1.01 javított verzió (2017.09.06.)
A T-55 a hatvanas évek végétől mint MBT elavult, páncélzata a HESH (rogyókúpos) és HEAT (kumulatív) hatású fegyverek ellen elégtelen volt. Különösen az új SACLOS páncéltörő rakéták és 105mm-es nyugati lövegek csökkentették harci alkalmazhatóságát drasztikusan. Ugyanakkor számtalan változata és a bázisán létrehozott rendkívül sok specializált harcjármű biztosítja jelenlétét a harcmezőkön máig. A következőkben bemutatom a legfontosabb változatait, a T-55 bunkereket, T-55 tornyú hajókat, valamint a poszt második felében a jármű hetvenes évekbeli újjászületését, a T-72 harcértékét is potenciálisan elérő modern változatokat.
A T-55 a hatvanas évek végétől mint MBT elavult, páncélzata a HESH (rogyókúpos) és HEAT (kumulatív) hatású fegyverek ellen elégtelen volt. Különösen az új SACLOS páncéltörő rakéták és 105mm-es nyugati lövegek csökkentették harci alkalmazhatóságát drasztikusan. Ugyanakkor számtalan változata és a bázisán létrehozott rendkívül sok specializált harcjármű biztosítja jelenlétét a harcmezőkön máig. A következőkben bemutatom a legfontosabb változatait, a T-55 bunkereket, T-55 tornyú hajókat, valamint a poszt második felében a jármű hetvenes évekbeli újjászületését, a T-72 harcértékét is potenciálisan elérő modern változatokat.
Iráni T-55. Az Orosz síkságokkal ellentétben a változatos domborzaton a löveg függöleges célzási korlátai és a kis fajlagos teljesítmény hátrány volt. Tehát pont ott ahol a harckocsit a legtöbbet használták: azaz az Arab világban, Kelet- és Közép-Afrikában, India-Pakisztán határán, Vietnámban és a Balkánon. Pinterest
1 - Harckocsi változatok
Varsói Szerződés:
Parancsnoki harcjárművek – Általában a K utótag (T-55K1, T-55K2,
T-55K3,
T-55AK1, T-55AK2, T-55AK3, T-55MK, T-55MK2, T-55MK3)
jelöli ezeket, alapvetően megegyeznek az alapjukul szolgáló változatokkal,
azonban erősebb rádióval, navigációs rendszerrel és generátorokkal (a rádióhoz)
rendelkeznek, de 5-12 lőszerrel kevesebbet hordoznak a rádiók helyigénye miatt.
T-54M (Objekt 137M) – Lézertávmérővel, sznorkellel ellátott T-54A,
1960-as évek második felétől. Kelet-Németországban T-54Z-nek nevezték
T-55AD – Lengyel, fejlettebb rádiókkal ellátott T-55 változatok
gyűjtőneve.
T-55LD – Lengyelországban T-55A szintre feljavított T-54esek
(200db).
T-54AM (Objekt 137M) – további fejlesztés 1977 után, Cseh változata
a T-54AR "Rieka". A
Csehszlovák és Lengyel ipar a T-54AM megjelölést ugyanis a T-54B-re használta!
Kelet-Németországban T-54AMZ nevet
kapta. Gyakorlatilag a T-55A szintjére feljavított T-54esek
T-55AMB – Csehszlovák T-55A változat lézertávmérővel és Kladivo
tűzvezetővel, a T-55AM1 előzményének tekinthető, kis számban készült. (később
részletesen)
T-55 (M1970) – DSKT vagy NSzVT légvédelmi géppuskával ellátott T-55
T-54 ZET – ZET-1 (Zaschtschita Ekrannaja Tankowaja) rakétavédelmi
rendszerrel felszerelt T-54 vagy T-55, 1964-től. A ZET tulajdonképpen az
ágyúcsőre szerelt 6db fémrút közé kifeszített háló volt, aminek csapódva már a
tank előtt felrobbantak volna a rakéták. Bár hatásos védelmet adott igen
praktikátlan volt a harcokban ezért sosem került fel a tankokra.
T-54 ZET, a rendszer az első sövényen/faroson
való áthaladáskor általában leszakadt, ezért harcban használhatatlannak
bizonyult krasnayazvezda.com
A Csád-Líbiai háborúban megsemmisült líbiai harckocsi, a legtöbb sivatagi országban a T-54/55 harckocsik kiegészító ivóvíztartályokat hordoznak. Afrikában a 90 mm-es löveggel felszerelt páncélautók HESH (rogyókúpos) lőszerrel veszélyesek voltak az öntött tornyú harckocsikra. scrolldrop.com
"Gumiba húzott T-55" inkább a harckocsizók morálját javította, mintsem a tényleges védelmet Pinterest.
T-55E – Egyiptomi változat, 580 lóerős szovjet motorral, amelyet a hetvenes évek során Német AEG infravörös optikákkal, Jugoszláv Iszkara lézertávmérővel és DShK légvédelmi géppuskával láttak el. Módosított változataiban 650 lóerős motor, nyugati tűzvezető számítógépet és öntött-acél pótpáncélt kapott, amellyel tömege 41 tonnára nőtt. D-30 tarackkal felszerel önjáró löveg változata az EGD-30.
T-55E MKII – 1990 után több lépcsőben módosított egyiptomi
változat, 880 lóerős német motorral, 105mm-es M68 amerikai ágyúval, olasz
tűzvezető rendszerrel. A pótpáncélt kiegészítették acél kötényezéssel, így
tömege 44 tonnára nőtt, ezért a futóművet is módosítani kellett. A
fejlesztésekkel csak 2008-ra készült el az utolsó jármű.
Ramses II – 260db T-54 amelyet
az amerikai Teledyne vállalat tervezett Egyiptom számára 1984-ben (a tényleges
legyártás csak 2004-re valósult meg!). Ironikus, hogy a tank nagy ellenfele, az
M60 Patton harckocsik számára készült modernizációs program elemeit módosítva alakult
ki az új T-54 változat. A jármű 48 tonnás lett az új robbanó-reaktív
pótpáncéllal, SABCA komplex tűzvezető rendszerrel, új hidro-pneumatikus
rugózással, és a 908 lóerős motorral és
módosított M68 105mm-es löveggel (mind a Patton modernizációra készült
eredetileg). A számos új rendszer
beépítése ellenére az átalakított járművek kevésbé zsúfoltak, mint az
eredetiek.
Ramses II jól látható az új futómű és a hosszabb motortér. tanks-encyclopedia.com
T-55QM – Irakban 1986-1991 között módosított, Angol 105mm-es L7
löveggel és francia lézer-távmérővel felszerelt járművek. Kisebb részüket
szovjet segítséggel a T-72A 125mm-es simacsövű ágyújával szerelték fel. Néhány
T-54 jármű tornyát eltávolították és 160mm-es aknavetővel, vagy 122mm GRAD
rakétavetővel, vagy 130mm-es löveggel felszerelték fel.
2003-ban, a Safwan sivatagban kilőtt T-55, melynek tornyán rakétasorzatvető volt (csak a felfüggesztés maradt meg a tank kiégése után). scrolldrop.com
BTS-Saddam – Iraki BTS-2 változat légvédelmi nehézgéppuskával,
hátul ekével, amivel csörlőzés közben a sivatagi homokban le tudja rögzíteni
magát a jármű.
Iraki T-55ösök a Shatt al-Arab folyó torkolatánál. Az iráni ellentámadás során szétverték az iraki T-55-ösöket, az iráni 55-ösök. Itt igazán kellett a PAZ vegyvédelmi rendszer hiszen Irak tömegesen alkalmazta a vegyifegyvereit az irániak ellen. Farsnews
Érdekesség, hogy a Shatt al-Arab torkolat az arab világ keleti pereme, de a muszlim világ mértani középpontja (ettől keletre már nem arab muszlimok élnek, hanem indonézek, pakisztániak, perzsák, stb akik a muszlim-hitüek felét teszik ki).
Type-72Z – Iraki 1988-ban
jelentősen módosított 350 T-55A és Type59, amelyet 125mm-es löveggel, Szlovén
Fotona EFCS-3 tűzvezető rendszerrel és acél pótpáncéllal láttak el (egyes
források szerint a T-55AM BDD páncéljával). Érdekessége, hogy ellátták a T-72
töltőrendszerével, így személyzete 3 főre csökkent. Harcértéke, különösen
robbanó reaktív páncélzattal még meg is haladta a T-72M hasonló paramétereit.
(Érdekesség, hogy a 72-es szám nem a T-72-re utal, hanem a muszlim időszámítás
szerinti 1372-es évre)
Type-72Z, a NATO hírszerzés sokáig lebutított T-72-nek hitte. (A kép illusztráció, valójában az arra igen hasonlító Safir-72).
T-72Z (Safir-72) – Iráni T-55 és Type 59 változat, amely az iraki
Type 72Z-re nagyban hasonlít, pedig a két ország ekkor ellenséges viszonyban
volt, és itt is a muszlim naptár szerinti évszámra utal a 72. Fotona EFCS-3
tűzvezető rendszerrel, 105mm-es löveggel készült. Némileg fejlesztett változata
a Safir-86.
Safir-72 (vagy 74), máig jelentős tényező Irán haderejében. armyrecognition.com
Izrael:
Tiran-1 – zsákmányolt T-54 jelentős módosítások nélkül.
Tiran-2 – zsákmányolt T-55 jelentős módosítások nélkül.
Ti-67 – olyan 1967 és 1973 során zsákmányolt T-54 és 55 változatok,
gyűjtőneve, amelyeket izrael eladott. Jelentős részüket robbanó-reaktív
páncéllal és 609 lóerős Detroit diesellel látták el.
Tiran-4 – Módosított T-54, amelyekre új rádiókat, nagyobb
búvónyílásokat, víztartályokat, Browning géppuskát építettek, a légvédelmi
nehézgéppuskát M2HB-re cserélték.
Tiran-4Sh – Sharir 105 mm-es ágyúval, tűzoltórendszerrel, fejlett
rádióelektronikával, infravörös optikákkal ellátott és javított belső
ergonómiájú Tiran-4.
Tiran-5 – T-55, amelyet a Tiran-4hez hasonlóan módosítottak és az
ágyú fölött előre tüzelő M2 géppuskával láttak el.
Tiran-5Sh – T-55 amelyet a Tiran-4Sh-hez hasonlóan átépítettek.
Tiran-5 múzeumban, Izrael nem csak a tűzerőt növelte, de az új rádiók és a tűzoltórendszer is fokozta a harcértéket. simhq.com
T-55AI "Igman" – Jugoszláv fejlesztésekkel ellátott T-55A,
amelyre a Jugoszláviában M-84 névvel készülő T-72A változatra kifejlesztett
lézertávmérőt, szélsebességmérőt, AT-3 rakétavetőt kapott. A járműveket a
BDD-hez hasonló megjelenésű, de egyszerű üreges páncélzatként kivitelezett
(poliuretán és betétlapok nélküli) pótlapokkal szerelték fel. Mindössze 20
készült.
T-55H – Szerb módosítás a délszláv háborúk tapasztalatai alapján. A
T-55A járműveket az M-84 harckocsiról átvett géppuskával, légvédelmi nehézgéppuska-állvánnyal,
tűzoltórendszerrel, ködgránátvetőkkel, és önbeásó eszközzel látták el. A
járművek többsége kötényezést kapott (mint a világháborús Panzerek) az RPG-7
elleni védettség fokozására. A 282 modernizált tankot 2015-ben megvette
Pakisztán és átalakította Al-Zarrar harckocsikká.
Növelt védettségű, modernizált szerb T-55H, Pakisztán vásárolta meg.Yugoimport
T-55LD – Rodéziában az Eland páncélautók részeit felhasználó
átalakítás, amelyek fő jellegzetessége, hogy az eredeti szovjetnél sokkal jobb
francia rádiókat alkalmazza, továbbá ez az egyetlen T-55 változat ahol a rádiót
a parancsnok kezeli, nem a töltő-kezelő.
Digna
– Szudánban Észak-Koreai segítséggel gyártott T-55 és T-55A klón.
Fejlesztett. robbanó-reaktív páncéllal és 105mm-es angol L7 ágyúval felszerelt
változata a Zubeir-1 és 2. Abu Fatima
néven készül az alvázon önjáró löveg, mely D-30 tarackkal van felszerelve.
A Digna nagymértékben fejlesztett változata a Zubeir-2. Még a jelentős É-koreai segítség mellett is kiemelkedő a szegény afrikai ország fejlesztői teljesítménye. worldmilitaryintel.blogspot.com
Távol-Kelet és Latin-Amerika
Type 59 (WZ120) – Kínai T-54A klón amelyet 158-tól kis, majd 1963-tól tömegesen gyártottak. Több mint 10000 db készült, amelyekből közel 5000 exportra került. Az eredeti 59-es nem rendelkezett infravörös fényforrással és stabilizátorral. A jármű első fejlesztésére a Kínai- Szovjet határháború (1969) után került sor a zsákmányolt T-62-esek hatására. A Type 59-2 105mm-es brit L7 ágyút kapott, infravörös éjszakai fényt (tömege 36,5 tonnára nőtt) kapott. A meglévő járművek továbbfejlesztésre kerültek a nyolcvanas években Type 59D, robbanó-reaktív páncélt és tűzvezető számítógépet kaptak, majd később hosszú csövű 105mm-es löveggel és az ágyúcsőből indítható rakétával is ellátták őket és angol eredetiről másolt ködgránátvetőket. 1990 után drasztikus fejlesztésként újratervezett tornyot és 125mm-es löveget, valamit tűzvezető számítógépet kapott a Type 96A gyártásában felhasznált elemeket beépítve. Torony nélküli BTS-2-re hasonlító műszaki-mentő változata a Type 73. Később külön cikkben részletesen…
Type 59 (WZ120) – Kínai T-54A klón amelyet 158-tól kis, majd 1963-tól tömegesen gyártottak. Több mint 10000 db készült, amelyekből közel 5000 exportra került. Az eredeti 59-es nem rendelkezett infravörös fényforrással és stabilizátorral. A jármű első fejlesztésére a Kínai- Szovjet határháború (1969) után került sor a zsákmányolt T-62-esek hatására. A Type 59-2 105mm-es brit L7 ágyút kapott, infravörös éjszakai fényt (tömege 36,5 tonnára nőtt) kapott. A meglévő járművek továbbfejlesztésre kerültek a nyolcvanas években Type 59D, robbanó-reaktív páncélt és tűzvezető számítógépet kaptak, majd később hosszú csövű 105mm-es löveggel és az ágyúcsőből indítható rakétával is ellátták őket és angol eredetiről másolt ködgránátvetőket. 1990 után drasztikus fejlesztésként újratervezett tornyot és 125mm-es löveget, valamit tűzvezető számítógépet kapott a Type 96A gyártásában felhasznált elemeket beépítve. Torony nélküli BTS-2-re hasonlító műszaki-mentő változata a Type 73. Később külön cikkben részletesen…
Type 59, a kínai másolat legalább akkora exportsiker volt, mint az eredeti nationstates.net
Type 62 (WZ131)
– 21 tonnás, csökkentett páncélzatú (frontális védelme a tornyon 50mm, a testen
70mm) és 85mm-es löveggel felfegyverzett Type59 változat, a tömegkorlát miatt a
jármű csak 47 lőszert vihet. 1500 készült, ennek közel a felét exportálták olyan
országokba ahol sok a mocsaras, hegyvidéki illetve őserdővel borított terület
(kimondottan felderítő járműként Mali és Albánia rendszeresítette). A jármű
(bár ez elterjedt tévhit a szakirodalomban is) nem felderítő könnyű harckocsi,
hanem MBT, amelyet Kína magashegyvidéki (a O2-hiány miatt elégtelen
a motorteljesítmény) és déli mocsaras területeire (alacsony talajnyomás
szüksége) optimalizáltak, kialakításának a logikája hasonló a TAM harckocsihoz.
A jármű erőforrását maximális 430 lóerő leadására korlátozták le, cserében
tömege jelentősen kisebb lett. Type62G
változata új, hegesztett jobb védelmet nyújtó toronnyal készült, torony nélküli
műszaki mentő változata a Type79,
míg aknamentesítő verziója a Type82
(GSL131). A Type70 a hetvenes évek
végén jelentősen átépített Type62, amelyet lézertávmérővel és új
stabilizátorokkal láttak el. Később külön cikkben
részletesen…
Exportált Type-62, a tévhitekkel ellentétben nem könnyű harckocsi, hanem a dél-kelet ázsiai puha talajra és a hegyvidékekre optimalizált általános fő harckocsi (MBT). defense-studies.blogspot.com
Type 69
– 1965 és 1969 között fejlesztett, kínai tervezésű, a kínai-szovjet
határháborúban zsákmányolt T-62 harckocsikról átvett technikák és a Type59
házasításával készült jármű, mely egyedi kínai fejlesztésű elemeket is
tartalmaz; összesen ~2000db készült. Alapváltozata Type69-II jelzéssel 1982-ben került tömeggyártásba, TSFC kétsíkú
stabilizátort, 100mm-es löveget, új kínai optikákat, BCLA tűzvezető
számítógépet és kínai rádiókat szereltek be, ezt a változatot Pakisztánban is
gyártották. A kínai parancsnoki változat erősebb rádióval Type69-IIB, a szovjet BTS-4-höz hasonló kivitelű műszaki vontató
pedig Type653 megnevezéssel készült.
Fejlesztését a Kulturális Forradalom kedvezőtlen hatásai jelentősen
befolyásolták, ezért Kína csak kevés járművet rendszeresített. Azonban Irak (a
járművek egy része 60mm-es aknavetővel és lézertávmérővel fel lett szerelve,
kis számban 125mm-es ágyúval is készült), Banglades (utólag robbanó-reaktív
páncélt, lézertávmérőt és 850 lóerős motort kaptak), Mianmar és Thaiföld
(Type30 néven) nagy számban rendszeresítette. Később
külön cikkben részletesen…
Iraki Type 69-II. tanks-encyclopedia.com
Type79 – A 69-es típus jelentősen javított (eredeti jelzése
Type69-III) változata, amit 1984-től gyártottak. Új gumírozott lánctalpat,
javított 105mm-es löveget, Brit eredetű Marconi tűzvezető rendszer és 730
lóerős kínai dízelmotort kapott., egyes járműveket robbanó-reaktív blokkokkal
is ellátták.
Type 79, tanknutdave.com
T-55M1 Leon – Peruban, Sergio Casanave mérnők által áttervezett T-55 módosítás, 9M14 rakétavetőkkel, módosított ágyúval és modern tűzvetető rendszerrel. Fejlesztett változata a francia (a T-90ben is használt) Catherine termo-optikai rendszerrel és 1050 lóerős ukrán motorral ellátott Tifón-2. Csak néhány darab készült a magas költségek miatt. Legalább egy T-55öst pedig a BMPT harcjármű tornyával láttak el.
T-55S – Afgán T-55 amely különböző változatok kannibalizációval alakult ki, gyakran már járművek alkatrészeivel (rakéta-sorozatvetők, nyugati géppuskák, külső aknavetők, stb) kiegészítve.
T-54B/T-55B(India) – Indiai T-55 és T-54 amelyeken a csőre fém hengert, a toronyra pedig fém kádákat helyeztek el, hogy kevésbé hasonlítsanak az ellenséges pakisztáni Type59 (kínai T-55 másolat) járművekre. Kisebb részüket ellátták 105mm-es angol L7 ágyúval.
Al-Zarrar – Pakisztánban, kínai segítséggel készült harckocsi, amelyet Type59 (~900db) és T-55 (~200db) járművekből alakítottak ki. Az eredeti járművekre kompozit páncéllemezek kerültek (keményacél és kerámia), amelyet robbanó-reaktív téglák egészítenek ki. A jármű 730 lóerős ukrán motort és módosított felfüggesztést kapott a 44 tonnára növekedett tömeg miatt. A harckocsi fegyverzete a T-72M változatokon alkalmazott 125mm-es löveg, amelyet és az Al-Kahid harckocsikhoz kifejlesztett közös kínai-pakisztáni tűzvezető rendszer irányít.
Al-zarrar Type 59 alapon. A különböző etapokban, eltérő alapjárműveken (T-55H, T-55A) létrehozott gyártási sorozatok külsejükben is jelentősen eltérnek! defencetalk.com
A Közel-Keleten és Távol-Keleten használt T-55-k és a modernizált változatainak többsége igen érzékeny a kézi páncéltörő fegyverekkel szemben. Városi harcban használatuk az öngyilkosság kategóriába tartozik. Közepesen tagolt terepen azonban igen hatásosak tudnak lenni a gyalogsággal és könyebben páncélosozott járművekkel, páncélautókkal (ott ezek igen elterjedtek!) szemben. A harctérről kivonásra várhatóan nem kerülnek, legfeljebb kikopnak onnan (kikopáson az egymás utáni felrobbanás értendő).
A Közel-Keleten és Távol-Keleten használt T-55-k és a modernizált változatainak többsége igen érzékeny a kézi páncéltörő fegyverekkel szemben. Városi harcban használatuk az öngyilkosság kategóriába tartozik. Közepesen tagolt terepen azonban igen hatásosak tudnak lenni a gyalogsággal és könyebben páncélosozott járművekkel, páncélautókkal (ott ezek igen elterjedtek!) szemben. A harctérről kivonásra várhatóan nem kerülnek, legfeljebb kikopnak onnan (kikopáson az egymás utáni felrobbanás értendő).
Arab Tavasz. Fent: kiégett jemeni T-55, A Lázadók, az elmebeteg (durvábbak, mint az ISIS) Huti csoportok, a szaudiak által szponzorált bábkormány és az ISIS is alkalmaz 55-ösöket. Alul: Szír T-55 Aleppo határában. Az Asszad-rezsim, a (főleg francia-katari támogatású) Felkelők, a Kurdok és az ISIS egyarént használja a típust. Reddit scrolldrop.com
VIDEO link: A Szír lázadók kilőnek egy Kormánypárti T-55-t
VIDEO link: A Szír lázadók kilőnek egy Kormánypárti T-55-t
T-54/T-55 tornyok felhasználásával több országban is készült
felfegyverzett „tankbunker", melyek
hasonlóak a 2. világháborúban használt Párduc-tornyokhoz. A Szovjetunió főleg a
távol-keleti (Kuril szigetek, Amur-környék) határain, kisebb számban a déli
hegyvidéki és európai (tengerpartok) területein a korai T-54 változatok
leszerelt tornyait használta vegyesen T-10 és IS tornyokkal. A karéliai
területen kiterjedt, katonák elszállásolására is alkalmas bunkerek tetején
helyezték el a T-54 és IS-3/4 tornyokat.
Karéliában, a Kínai határon és a Kuril-szigeten található T-54 bunkerek (álltalában IS-3 és T-10 tornyokkal vegyesen kitelepítve), ezeknek kellett volna a NATO partraszállásait (és kína támadásait) megakadályoznia az ötvenes- és hatvanas években. A teknőket vélhetően műszaki járművek előálítására használták. fortification.ru, hmvf.co.uk, thesovietarmourblog.blogspot.com
100 56 TK – Finnország a leszerelt szovjet T-54 harckocsik,
használtan vett tornyaival készítette el partvédelmi rendszerét 1969-ben. Azbesztből
sziklát imitáló burkolat készült a toronyra, melyet alulról a bunkerből láttak
el lifttel lőszerrel, a löveget módosították, hogy magasabbra lehessen emelni
őket a nagyobb lőtávolság érdekében. A bunkerben célzó számítógép és
lézertávmérő is rendelkezésre állt. Összesen 14 erőd készült, mindegyik 4 db
T-54 tornyot tartalmazott (összesen 56 db). Érdekesség, hogy számos fából
készült T-54 torony-imitátum is készült, hogy a rendszert nehezebb legyen
pontosan felderíteni. 2012-ben szerelték le a TK hálózatot.
100 56 TK torony a Kuivasaari szigeten, 2016-ban (már múzeum). Jól látható az azbezt álcázó burkolat. laststandonzombieisland.files.wordpress.com
Ál-toron. A "kamu" tornyok célja az ellenség felderítésének félrevezetése volt, ma remek pincék a helyieknek. warspot-asset.s3.amazonaws.com
Irakban, Afganisztánban és Szíriában (valamint afrikában mindenfelé) sérült harckocsik tornyait felhasználják állások, mobil bunkerek, illetve önjáró tüzérség gyártására.
Arab Lego: T-55 torony + dömper = önjáró tüzérség. T-55 torony + utánfutó = mobil bunker laststandonzombieisland.files.wordpress.com
A különböző jeletős folyami flottákkal rendelkező államok monitorain és fegyveres őrnaszádjain előszeretettel alkalmazták a T-54/55 tornyokat, azok elterjedtsége miatt. A 100mm-es löveghez így készült hajó elleni speciális félpáncéltörő-romboló lőszer, emellett a harckocsikban is használt lőszerekkel a partokon tevékenykedő szárazföldi egységek küzdelmét segíthette. Jellegzetes példák a Szovjet/orosz folyami monitorok. A 200 tonnás, 38.9m hosszú Project 1248 Moskit monitorok (23db) a T-55A-val megegyező kivietelű tornyon kívül AK-306 30mm-es légvédelmi rendszerrel, BP-30 gránátvetővel és 140mm-es ZIF-121M "Sneg" rakétavetővel rendelkezik.
Számos esetben azonban a tornyot vékonyabb páncélú változatra cselélték. Az 550 tonnás, 52m hosszú Román Mihail Kogălniceanu monitorok (3 db) két, a T-55-ön alapuló tornyában helyet foglaló 100mm-es ágyúja mellett tekintélyes légvédelmet (14,5 és 23 miliméteres gépágyúk) és két GRAD típusú rakéta sorozatvetőt is hordoz.
A Smârdan őrhajók az előzőnél régebbi és kisebb 50,7m hosszú, 370 tonnás egységek, fegyverzetük is hasonló, alapjuk Brutar osztály, amelyektől felépítményükben különböznek. E hajóknak egy T-55 jellegű tornyuk van.
Moskit monitorok, 17 az Amur folyón Kína ellen védi szibériát, a többi a partiörségnél szolgál radikal.ru
A 450 tonnás, 55m hosszú Project 1208 Jaz osztály 10 monitora két T-55AM toronnyal rendelkezik (pótpáncél és távmérő nélkül, de 9M117 rakétarendszerrel felszerelve), amit Strela-2" légvédelmi rakéták, AK-630 légvédelmi gépágyú, BP-30 gránátvető, 140 mm ZIF-121M "Sneg" rakétavető és néhány hajón egy "Aquilon" lézerfegyver egészít ki (célja az ellenséges optikák elvakítása).
Az 1973 óta rendszerben álló Jaz osztály hajóit lézerfegyverekkel is ellátták vedsimvol.mybb.ru
Számos esetben azonban a tornyot vékonyabb páncélú változatra cselélték. Az 550 tonnás, 52m hosszú Román Mihail Kogălniceanu monitorok (3 db) két, a T-55-ön alapuló tornyában helyet foglaló 100mm-es ágyúja mellett tekintélyes légvédelmet (14,5 és 23 miliméteres gépágyúk) és két GRAD típusú rakéta sorozatvetőt is hordoz.
shipspotting.com
romaniaforum.info
3 - A T-54/T-55 bázisán kialakított
főbb járművek
Légvédelmi járművek
ZSU-57-2 – Szovjet két 57mm-es gépágyúval felszerelt korai légvédelmi
harcjármű, vékonyabb páncélzattal, csak oldalanként négy görgővel és nyitott
toronnyal. Korszerű tűzvezető rendszerrel nem rendelkezett ezért hatásfoka
elégtelennek bizonyult, még a vontatott S-60 lövegekkel is többet értek el, így
hamar felváltotta a ZSU-23-4. military-today.com
T-55-Bofors – (nem hivatalos elnevezés) Szerb, Bofors 40mm-es
gépágyúval felszerelt önjáró légvédelmi harckocsi, amelyet inkább páncélozatlan
földi célpontok ellen alkalmaztak a délszláv háborúban.
ItPsv90 – Finn légvédelmi harckocsi a kivont T-55ösök alvázára
1990-ben szerelt Brit gyártású Marksman 35mm-es légvédelmi toronnyal. A
tornyokat 2016-ban átszerelték Leopard 2A4 teknőkre.
T-55 alapú légvédelmi rakétahordózok, S-72 és S-125 rakéták indítóállványát
hegesztették a T-55 tornyának helyére. Kuba és Lengyelország (W-125SC) egymástól
függetlenül gyártott kisebb számban ilyen járműveket.
Számos konfliktusban (Angola,
Irak, Afganisztán) készült különböző légvédelmi jármű, helyben készült
acéllemezekből hegesztett toronnyal, jellemzően ZPU vagy S-60 gépágyúkkal
felfegyverezve.
Műszaki harcjárművek
BTS-1 – Szovjet műszaki mentő jármű, mely fő feladata a sérült T-54/55
harckocsik kivontatása a harcmezőről. A torony helyén egy tároló „kosár” van,
amely alatt a nagyteljesítményű csörlő van. Fejlesztett, 3t teherbírású daruval
ellátott változata a BTS-2.
Kelet-Németországban T-54 alvázon készült egyszerűsített másolata T-54T névvel. A BTS-4 továbbfejlesztett változata levegőztető csővel a víz alatti
munkához, BTS-4B alváltozatban pedig
buldózer jellegű földmunkalappal is rendelkezik. Lengyelországban WZT-1 néven gyártották kisebb
módosításokkal970-1978 között, Jugoszláviában átalakított verziója a T-55TZI.
defencetalk.com
BTS-3 - A BTS-hez hasonló kivitelű vontató.
VT-55A (Vyprošt’ovací Tank) – Csehszlovák műszaki mentő jármű, 15
tonnás erejű daruval, 44 tonnás vonóerejű csörlővel és 0,8 tonnás vonóerejű
másodlagos csörlővel ellátva. Több mint 2500 készült 1967 és 1983 között,
sikeresen exportálták a világ T-55-el felszerelt hadseregeibe (több országban
használták, mint a szovjet BTS-t). Buldózer tolólappal felszerelt változata a ZS-55A (ženijní stroj).
mocr.army.cz
WZT-2 (Wóz Zabezpieczenia
Technicznego) – Lengyelországban T-55 alvázon kifejlesztett speciális műszaki
mentő jármű, amely korának legfejlettebb
ilyen egysége volt, ezért máig használatban maradt (a többi T-55 változatát
Lengyelország kivonta). Jellegzetessége, hogy nem csak vontatni tudta a sérült
járműveket, de mozgó műhelyként számos javítási feladatot is el tudott végezni
a harcmezőn. 600db készült a 4 fős személyzetű és 3 további személy
szállítására alkalmas járműből, amelyre nagy, dobozszerű, a második világháborús
szovjet páncélvadászokra hasonlító felépítmény került. A jármű minden, a
T-55ösök ellátásához, alapvető tábori javításához szükséges felszerelést
magával hordozta az összesen több, mint 1m3 térfogatú tároló
ládáiban, köztük több hegesztő és fémmegmunkáló berendezéseket. A járműveket
civil szervezetek is alkalmazzák (pl.: vasúti kármentők). T-72 alvázra 1978
után készült fejlesztett változata a WZT-3.
WZT-2, korának legjobb műszakimentő páncélosa. forum.valka.cz preservedtanks.com
MT-55 (Mostni Tank) – Csehszlovák hídrakó jármű, MT-55L jelű változata hosszabb híddal,
változataiból közel 1300 készült. Szovjet megfelelői az MTU-12 és MTU-20 amelyek
12 és 20m hosszú, 50 tonna teherbírású híddal rendelkeznek.
forum.valka.cz
BLG-60 (Brückenlegegerät) – NDK fejlesztésű, az MT-55-höz hasonlító
hídrakó harckocsi amelyből 1967 után 200 készült. Fejlesztet változata a BLG-60M melynél a lerakott hidak
összekapcsolhatóak (52m hosszú áthidalást tesz lehetővé), szélesebb (T-72 is
tudja használni) változata is készült. Lengyelországban BLG-67 néven gyártották.
ALT-55 – A harckocsi futóművének felhasználásával készült orosz
buldózer
IMR (Objekt 616) (Inzhenernaya Mashina Razgrazhdeniya) – 1969-ben
kifejlesztett szovjet műszaki jármű, melynek fő feladata utak építése és műszaki
akadályok lebontása. Ehhez 2 tonna teljesítményű markoló karral, (amely manipulátor
karjaival egész fákat ki tud tépni) és különleges buldózerlappal van ellátva.
Csehszlovák megfelelője 15 tonnás, de manipulátorok nélküli daruval felszerelt JVBT-55A (Jeřábový-Vyprošťovací-Buldozerový
Tank) amiből közel 700 készült. Kelet-Németországban Kranpanzer T-55TK névvel rendszeresítették.
i-am-modelist.com
IWT (Inżynieryjny Wóz Torujący) – Lengyelországban a WTZ-2 alvázára
készült, IMR-hez nagyban hasonlító és azonos funkciójú harcjármű, amelyet
még aknamentesítő görgőkkel is elláttak.
Költségei miatt 1978-ban kis számban készült csak.
T-55C-1 "Bublina" – 1992 után a leszerelt T-55 harckocsik
alvázán készült Cseh buldózer, torony
nélkül.
BMR-2 – Szovjet aknaszedő variáns torony nélkül, KMT-7 aknaszedő
készlettel, 1987-től áll hadrendben. (A BMR-1 a SU-122-54 testének
felhasználásával készült 1975-ben).
UOS-155 "Belartyj" – Szlovák aknamentesítő jármű, egy
páncélozott exkavátor-jellegű torony hosszan kinyúló karra szerelt cséphadaró
rendszerű aknamentesítővel.
T-55 Minocistac – Horvát fejlesztésű aknamentesítő jármű. A T-55
alvázra UZR-3 típusú rakéta hajtású robbanó aknamentesítő tömlőtölteteket
szereltek.
Minenräumladung WLWD „Orchidee” – NDK gyártmányú korszerű
aknamentesítő jármű, löveg nélkül, de toronnyal, melynek hátuljánál került
rögzítésre a rakéta-hajtású tömlőrendszerű aknamentesítő, a jármű elején pedig
elektromágneses aknamentesítővel. A fejlett technológiájú gép nem került
sorozatgyártásra a szocializmus összeomlása miatt.
pioniertechnik.de
OT-54 – Szovjet T-54 amely géppuskája helyére ATO-54 lángszró
került.
TO-55 – Szovjet T-55 melyet ATO-200 lángszóróvá láttak el. A
lángszóró 460 literes tartálya a vezető mellett tárolt lőszerek helyére került,
valamint a 36 literes kivető anyag és a 12 indítótöltet (a fegyver 12db 200m
hosszú lángcsóva leadására volt képes egy töltéssel)
GPM-54 – 45 tonnás Orosz tűzoltó jármű, a toronyhelyén nagyméretű
(11000l) tartály és vízágyú van, a járművet ellátták tolólappal. Cseh
megfelelője a SPOT-55.
tank.lviv.ua
Gyalogsági harcjárművek, csapatszállítók
DPM – Szovjet konvoj kísérő jármű, amelyet a nyolcvanas évek végén
fejlesztettek ki az afganisztáni háború hatására, ahol a konvojok felvezetésére
használt BRDM járművek túlzottan sérülékenynek bizonyultak a vékony páncélzat
miatt. A torony helyére a BTR-T-n is alkalmazott belülről vezérelt toronyhoz
hasonló megoldás került, melyre többféle fegyverzet integrálható, jellemzően
géppuskák és aknavetők. A jármű megerősített páncélzatú és robbanó-reaktív
páncélzatot kapott.
BTR-T –
Orosz csapatszállító, amelyet a csecsenföldi harcok tapasztalatai alapján fejlesztettek
ki a DPM járművek alapján T-55A alvázakon. Mivel a BMP és BTR széria
páncélvédettsége végzetesen gyenge a korszerű háborúkban, különösen a városi
harcokban, ahol a 12,7mm-es géppuskák és mesterlövészfegyverek is könnyen
kilőhetik őket égető szükség vált az izraeli megoldásokhoz hasonló védett jármű
kialakítása. A járművet korszerű, a Kontakt robbanó reaktív páncélzattal látták
el, így a fő páncélzata 320mm-es kinetikus védelemmel rendelkezik. A jármű
belülről vezérelt tornyára változatos fegyverzet szerelhető, amelyben különböző
gránátvetők, géppuskák, gépágyúk és páncéltörő rakéták integrálhatóak. A
harckocsi lőszerkészletének helyén 5 lövészkatonát szállíthat a két fős
személyzetű jármű. A jármű nem került rendszeresítésre, e kategóriában a T-15 Armaca
csak egy évtizeddel később került rendszeresítésre.
BTR-T 30mm-es gépágyűjával. Olcsóbb és védettebb mint a legtöbb mai IFV techsob.com
Achzarit – Izraeli
csapatszállító jármű amely az Arab-Izraeli háborúk tanulságait felhasználva
zsákmányolt T-55 harckocsik alvázán épült. A korszerű harcokban a gumikerekes
és könnyű lánctalpas csapatszállítók védettsége elégtelen, ezért az elavult
harckocsik bázisán alakítható ki, reaktív pótpáncél felhelyezésével megfelelő
páncélzatú jármű. Az eredeti torony helyén 7 utast szállít a gépjármű, melyre
közel 10 tonnányi nemrobbanó-reaktív pótpáncél került. Az eredeti motort jóval
kisebb helyet foglaló 650 vagy 850 Le-s diesel erőforrással látták el, így
lehetőség volt hátulra nyíló ajtót építeni a szállított lövészek ki-be
szállásának biztosítására. A gázai harcok során a járművek az oldalról érkező
RPG találatoknak is ellenállt. Fegyverzete gyalogság elleni géppuskákból és
gránátvetőből áll.
Achzarit-2, védettsége vetekszik sok kurrens MBT-vel, hála a negyed méteres NERA páncélblokkoknak. idfmodelling.free.fr
VIU-55 Munja
– Szerb harci utász jármű, mely jelentősen átalakított, torony nélküli,
magasított tetejű T-55A alvázra épül. A járműben a kétfős személyzeten túl 6
utászt, továbbá a motortér és a lánctalp felé helyezett ládákban 1 köbméternyi
utászfelszerelést szállít. Az alacsony építésű, új 780 Le teljesítményű motorja
révén jó terepjáró képességű jármű, modern navigációs rendszert, tolólapot, új
NBC védelmi eszközöket és tűzoltórendszert kapott. Fegyverzetéhet egy géppuska
és egy automata gránátvető tartozik, továbbá az utászok is használhatják
lőfegyvereiket a jármű nyílásain keresztül. Védettsége még a korszerű
aszimmetrikus hadműveletiben is kielégítő, ugyanakkor kialakítása olcsó, így
2004 óta 210db készült Szerbiában ahol az utász alakulatok alapvető járműve
lett.
Tarmour AFV –
Indiában a szolgálatból kivont 900db T-55 (különböző változatok)
alvázán kialakított járműcsalád. A torony helyére négyszögletes üreges
páncélzatű felépítmény került (az üregek egybe tárolórekeszek), a testet az
Arjun harckocsin is alkalmazott NERA páncélzattal bővítették ki, így 360°-ban
védett az RPG-7 ellen. 12,7mm-es nehézgéppuskát és 850 lóerős Detroit
erőforrást kapott a jármű. Csapatszállító, Sebesültszállító Műszaki (tolólappal
és aknamentesítő görgőkkel) valamint Műszakimentő változat készült.
Érdekessége, hogy a jármű tetején kialakított dobozt hátrafelé nyíló ajtóval
látták el, így a szállított lövészek a motortér felett hagyhatják el a
Tarmour-t.
Kiváló utászpáncélos a feleslegessé vált T-55 alvázak reinkarnációjaként, army-technology.com, bemil.chosun.com
military-today.com
4 - Újjászületés, avagy a második generáció: T-55AM/T-55AMV és az ENIGMA
Az elavuló, de megbízható, nagy számban elterjedt és jó terepjáró-képességű T-55 alvázak arra sarkallták az üzemeltetőket, hogy újítsák fel a járműveket, hogy azok a korszerű típusok (T-72) mellett alkalmas legyen a haderő harckocsi-igényének kielégítésére. Így született meg a T-55 új kompozit páncélzatú, digitális tűzvezető-rendszerekkel ellátott új generációja.
T-55AM – Extenzív fejlesztés a T-55 és T-55A járművek számára
(Ob'yekt 155AM), mely során közel a korai T-72 "Ural" járművek szintjére
emelték a harckocsi képességeit. A járműveket ellátták a Volna tűzvezérlő
számítógéppel, Ciklon-M1 kétsíkú stabilizátorral, a löveg fölött elhelyezett
páncéldobozban lézertávmérővel, TSSzM-32PV célzótávcsővel, 9K116-1
"Basztion" páncéltörő rakétával új sugárzás-elleni védelemi réteggel,
Tucsa ködgránátvetővel és új rádiókkal. E típus az akkor legmodernebb szovjet
reaktív páncélzatot kapta meg. Az új V-46-5M motorokkal (a T-72 hajtóművének csökkentett
méretű változata, 691 lóerő) ellátott 1977 után átépített járművek jelzése
T-55AM1.
A BDD típusú reaktív páncélzat 30(teknő) illetve 60 (torony) mm
vastag keményített acél lap mögött Poliuretánba ágyazott 5mm-es acéllemezeket
jelent. A lapok a lövedék okozta lökéshullám hatására elmozdulnak és a PUR
mozgási energiájával együtt roncsolja a kumulatív sugarat, kibillenti a
kinetikus lőszereket. A NII Stali (gyártó) állítása szerint a 2 tonnányi
pótpáncél a kinetikus lőszerek ellen 120mm a kumulatív fegyverek ellen
200-250mm extra védelmet biztosított, azaz közel duplájára emelte a frontális
védettséget. Ezzel a harckocsi védetté válik előről a 105 és 115 miliméteres
APDS és HEAT lövedékekkel szemben (1990-ben elterjedt lőszerek!).
http://below-the-turret-ring.blogspot.com
T-55AD Drozd (Objekt 155AD) – A Szovjet tengerészgyalogság számára készül felújítás (olcsóbb volt, mint T-72-esekkel felszerelni az egységeket). A T-55A járműveket Drozd rakétaelhárító rendszerrel, Ciklon-M1 stabilizátort kaptak. Később a Drozd rendszert alacsony hatásfoka miatt leszerelték és AMV változatra lettek átépítve. Néhányat 780 lórerős V-46-5M motorral is elláttak.
T-55AD, A torony oldalain 4-4 db Drozd rakétaelhárító töltet van, előnye a kis tömeg, de hatásfoka alacsony és életveszélyes a kísérőgyalogságra. Armorama
T-55AMV, reakítv páncélzattal ellátott AM változat (V = „vzrjvnoj”, azaz robbanó), amelyen a BDD páncél helyett Kontakt-1 került beépítésre. Először a szovjet haditengerészet egységeit szerelték át a nyolcvanas évek legvégén erre, majd egyre több más AM változatok is át lennek átépítve 1990 után, azonban a darabszám kicsi maradt a korabeli orosz költségvetés helyzete miatt. Az ERA blokkokkal fedett részen a relatív védettség megközelítőleg 100 (kinetikus) - 200 (kumulatív) mm-el nagyobb, mint az eredeti páncélzat.
T-55AMV Afrikában, védettsége a T-72M1 szintjén van. themodellingnews.com
T-55M5 (Objekt 155M5) – Orosz modernizáció, mely során Kontakt-5 reaktív páncél került a korábbi AM és AMV járműveken használt ERA-k vagy BDD pótpáncélok helyére. Módosult a tűzvezető rendszer, melybe a TVK-3 és TKN-1SM optikákat integrálták, új stabilizátorokkal, továbbá minden jármű V-46-5M erőforrással (780le) lett átépítve. A jármű tömege 40 tonnára csökkent a Kontakt-5 kisebb össztömege miatt.
T-55M6 (Objekt 155M6) – Radikális átépítés, amely az utolsó jelentős Orosz projekt volt T-55 alvázon. A T-80U számára kifejlesztett részelemek (Refleksz vagy Szvir rakétarendszer, 125mm-es löveg automata töltővel, hosszabbított test 6 pár futógörgövel) beépítésével 43 tonnásra nőtt a jelentős harcértékű jármű. Csak prototípusok készültek.
T-55M6 (Objekt 155M6) – Radikális átépítés, amely az utolsó jelentős Orosz projekt volt T-55 alvázon. A T-80U számára kifejlesztett részelemek (Refleksz vagy Szvir rakétarendszer, 125mm-es löveg automata töltővel, hosszabbított test 6 pár futógörgövel) beépítésével 43 tonnásra nőtt a jelentős harcértékű jármű. Csak prototípusok készültek.
Csehszlovákia:
T-55AM1 - Csehszlovák gyártmányú „Kladivo” (azaz kalapács) tűzvezető rendszerrel
ellátott T-55AM járművek, melyek az orosztól eltérő érzékelőkkel, számítógéppel
és lézertávmérővel készültek. A rendszer összetett és bonyolult, röviden (és egyszerűsítve) a következőkben foglalható össze:
A parancsnok a PNK 5x nagyítású távcsővel felderíti a célpontokat, a gnoiométerrel (szögmérő eszköz) meghatározza a cél becsült távolságát és relatív sebességét. Ez alapján a torony oldalában lévő ballisztikai számítógép a lézertávmérő által pontosított távolságadat, a torony tetején lévő szélsebességmérő által megadott félrehordás, valamint a lőszertípus előre megadott tulajdonságai alapján megbecsüli a várható becsapódási pontot.
Ez alapján a rendszer a CM-2 stabilizátor által stabilan tartott lövegcsőhöz kapcsolt TS2B-32K vagy TPN-1-49 célzótávcső látómezejébe tükrözött vörös hajszálkereszttel. A tüzér becélozza az ellenséges objektumot, korrigálja az esetleges mozgásból és ferdeségből adódó hibákat és tüzel. Ezáltal a lőpontosság menet közbeni tüzelésnél hatszoros a hagyományos T-55höz képest.
A rendszer bár hatásos tűzvezetést tett lehetővé és kielégíti a korszerű ballisztikai rendszerekkel szemben támasztott alapvető követelményeket rendkívül megbízhatatlan. A giroszkóp, a számítógép és a céltávcső is hajlamos a túlmelegedésre, a számítógép és a távcső emellett igen hajlamos volt a hibára, ezek az elektronikai rendellenességek általában végzetesek voltak, a teljes részegységet cserélni kellett.
Egy részük nem kapott BDD páncélt (AM1), járművek egy része fel volt szerelve aknataposó görgőkkel vagy tolólapokkal. Litvánia, Sri Lanka, Jemen, Grúzia és Kambodzsa is rendszeresítette.
A parancsnok a PNK 5x nagyítású távcsővel felderíti a célpontokat, a gnoiométerrel (szögmérő eszköz) meghatározza a cél becsült távolságát és relatív sebességét. Ez alapján a torony oldalában lévő ballisztikai számítógép a lézertávmérő által pontosított távolságadat, a torony tetején lévő szélsebességmérő által megadott félrehordás, valamint a lőszertípus előre megadott tulajdonságai alapján megbecsüli a várható becsapódási pontot.
Ez alapján a rendszer a CM-2 stabilizátor által stabilan tartott lövegcsőhöz kapcsolt TS2B-32K vagy TPN-1-49 célzótávcső látómezejébe tükrözött vörös hajszálkereszttel. A tüzér becélozza az ellenséges objektumot, korrigálja az esetleges mozgásból és ferdeségből adódó hibákat és tüzel. Ezáltal a lőpontosság menet közbeni tüzelésnél hatszoros a hagyományos T-55höz képest.
A rendszer bár hatásos tűzvezetést tett lehetővé és kielégíti a korszerű ballisztikai rendszerekkel szemben támasztott alapvető követelményeket rendkívül megbízhatatlan. A giroszkóp, a számítógép és a céltávcső is hajlamos a túlmelegedésre, a számítógép és a távcső emellett igen hajlamos volt a hibára, ezek az elektronikai rendellenességek általában végzetesek voltak, a teljes részegységet cserélni kellett.
Egy részük nem kapott BDD páncélt (AM1), járművek egy része fel volt szerelve aknataposó görgőkkel vagy tolólapokkal. Litvánia, Sri Lanka, Jemen, Grúzia és Kambodzsa is rendszeresítette.
Klavido tűzvezető rendszer képeken. Baloldal: tüzér interfésze. Jobb fent: rádoó és a ballisztikai számológép. Jobbra lent: a parancsnoki periszkóp a gnoiméterrel. Forrás: kotsch88
T-55AM torony, jól látható a lézertávmérő és a BDD pótpáncél.
http://szextant.blogspot.hu
http://szextant.blogspot.hu
T-55AM2 - Csehszlovák gyártmányú AM1 járművekkel közel azonos
kivitel, amely azonban erősebb V-55U (620Le) erőforrást, 8 ködgránátvetőt és új
lámpákat kapott. A jármű harcértéke a korai T-72 változatokkal összemérhető volt! A 9M117 "Bastion" rakéta kilövésére alkalmassá tett
verzió a T-55AM2B. Robbanó-reaktív páncélzatú csehszlovákiai változata a T-55AM2 Dyna-1.
forum.valka.cz
Magyaroszág:
T-55AM – (nem hivatalosan T-55AMH és AM1 néven is említi a
szakirodalom) 1984-től a gödöllői javítóműhelyben átalakított 144db T-55A (a források ennél nagyobb számokat is említenek, de rendszeresítésre ennyi került),
amelyeken vegyesen alkalmaztak Csehszlovák AM2 és Szovjet AM elemeket. A jármű
az orosz BDD páncél mellé megkapta a Kladivo tűzvezető rendszert mely számára
az adatokat a torony hátsó részén látható "oszlopban" elhelyezett
szélsebesség mérő és lézerbesugárzás-érzékelő szolgáltatja, továbbá hőkiegyenlítő
köpenyt és új lézertávmérőt szereltek fel. Spórolásként azonban új motort nem
kaptak a járművek, ezért elégtelen mobilitásukra hivatkozva 1996 után sorozatos
hibás döntések folyományaként jelentős részüket szétdarabolták, kisebb részüket áron
alul Csehország vásárolta meg, aki sokszoros haszonnal adott túl rajtuk. Érdemes
lenne egy hűtlen kezelés büntetőjogi kérdést felvetni az ügyészégen dolgozók
részéről az akkori MH vezetés irányában… Gyakorlatilag hulladékvas ár alatt vették meg, aztán darabját 200 ezer dolláros áron adták el (kb 85 millió Ft mai áron). Folytatása a következő részben!
A két fémlemez közé préselt elasztomer „gumi” elpárolog a löveték becsapódásakor és szétfeszíti a fémlemezeket, amely az ERA páncélokhoz hasonlóan roncsolják azt. Az eredményes védelemhez legalább 3-6 rétegen kell áthaladnia a kumulatív sugárnak, ezzel a rendszer akár 90%-al is csökkentheti a 1. és 2. generációs HEAT eszközök hatásosságát. Ez a NERA páncélzat hasonló
tömegnövekedéssel jár, mint a BDD páncélzat és bár kinetikus védelmi képessége
gyengébb annál, ugyanakkor a viszonylag korszerű páncéltörő rakéták ellen is
hatásos védelmet jelent. Fő előnye, hogy semmilyen különleges gyártási technológiát
nem igényel.
Short, Neil (2006): Tank turret fortifications – Crowood Ltd. ISBN:9781847973672
Múzeumban és lerakóban rozsdásodó magyar AM-k. Az alsó kép az "esztelen pazarlás" kifejezés fényképi ábrázolása lehetne egy értelmező szótárban. forum.worldoftanks.eu mkle.net
A T-55AM adatai (T-55A, Magyarországi AM, Csehszlovák AM2, 1986-88 évi példák):
T-55A
|
T-55AM (Magyar)
|
T-55AM2 (Csehszlovák)
|
|
Tömeg:
|
38000
kg
|
38500
kg (+3000kg BDD)
|
41500
kg
|
Hossz:
|
9000 mm
|
9000 mm
|
9000 mm
|
Szélesség:
|
3760
mm
|
3760
mm
|
3760
mm
|
Magasság:
|
2400
mm
|
2400
mm
|
2400
mm
|
Hasmagasság:
|
340mm
|
340mm
|
340mm
|
Sebesség úton (terepen):
|
50
(27) km/h
|
50
(27) km/h
|
50
(27) km/h
|
Hatótáv (terepen):
|
500
(320)km
|
500
(320)km
|
500
(320)km
|
Árokáthidalás:
|
2,5
m
|
2,5
m
|
2,4
m
|
Teljesítmény:
|
572
Le (427kW)
|
572
Le (427kW)
|
611
Le (456kW)
(920kg)
|
Fajlagos telj.:
|
13,78
|
13,78
|
14,72
|
Fő
fegyverzet:
|
100mm
H/53.5 D-10TS
löveg lőszer: 51 db
|
100mm
H/53.5 D-10TS
löveg (TG is!) hőköpennyel, lőszer: 43 db
23
repesz-romboló
14
páncéltörő (APCBC)
6 páncéltörő, nyíllövedék (APDS) |
100mm
H/53.5 D-10TSA löveg, hőköpennyel, Lőszer: 38db
18
repesz-romboló
4
páncéltörő (APCBC)
6
páncéltörő, kumulatív (HEAT)
10 páncéltörő, nyíllövedék (APDS)
(háborúban
+max 5db 9k116 Bastion rakéta)
|
Másodlagos
fegyverzet:
|
7.62mm
PKT gpu, 3000 db
12,7
mm DSK n. gpu, 500db
|
7.62mm
PKT géppuska, 3000 db
12,7
mm DSK nehézgéppuska, 500db
8
db elektromos működtetésű 81mm TUCA ködgránátvető
|
7.62mm
PKT gpu. 3000 db (később: 1500)
12,7
mm DSKM nehézgéppuska, 500db
8
db elektromos működtetésű 81mm TUCA ködgránátvető
|
Személyzet
fegyvere:
|
20
gr. 3 pu. 1gk.
|
20
kézigránát, 3 pisztoly, 1 gépkarabély
|
20
kézigránát, 4 géppisztoly
|
Tűzvezető
rendszer:
|
STP-2 Ciklon stabilizátor
TS-2-22 célzótávcső
R-173
rádió
|
Kladivo számítógép,
CM-2 kétsíkú stabilizátor
5x
nagyítású PNK parancsnoki periszkóp
kapcsolt gnoiméterrel
TS2B-32K célzótávcső, amely képérére
a számítógép a cél adatainak megfelelően referencia-pontot jelöl mozgó vörös
hajszálcsíkkal.
Szélérzékelő
és besugárzásjelző
R-173
rádió
|
Kladivo számítógép,
CM-2 kétsíkú stabilizátor
Parancsnok
számára 5x nagyítású PNK periszkóp
kapcsolt gnoiméterrel
TPN-1-49-23célzótávcső, amely képérére a számítógép a cél
adatainak megfelelően referenciapontot
1K13 célzótávcső a Bastion rakéta irányításához
Szélérzékelő
és besugárzásjelző
R-173
rádió
|
Védettség
függőleges RHA ekviva-lenciában, kinetikus /
kumulatív lőszerek ellen, mm-ben
|
Test
front: 200
Test
oldal: 80
Test
far: 47
Test
padló: 20
Test tető: 15 Torony front: 203
Torony
oldal: 160
Torony
hátul: 65
Torony
tető: 30
|
Test
felső homlokpáncél: 320 / 450
Test
oldal: 80+5
/ 230
Torony
front: 203-320
/ 203-450
Torony
oldal: 150-220
/ 150-450
Vezető
alatt: 20+20 (aknák ellen hatásos
szendvics kivitel)
Többi részen azonos a T-55A-val
|
Test
felső homlokpáncél: 320 / 450
Test
oldal: 80+5
/ 230
Torony
front: 203-320
/ 203-450
Torony
oldal: 150-220
/ 150-450
Vezető
alatt: 20+20 (aknák ellen hatásos
szendvics kivitel)
Többi részen azonos a T-55A-val
|
T-55AM Merida – A Csehszlovák T-55AM2-re nagymértékben hasonlító
változat,azonban az egyes részegységeket lengyel fejlesztésű eszközök váltották
ki. Így SKO tűzvezetőrendszert, CCDN-1 optikát, WPL-1
lézerbesugárzás-érzékelőt, W-55WAX jelő 613 lóerős motort, valamint új
rádiókat kapott, de a BDD páncél azonos kivitel. Bár a jármű harcértéke jelentősen nőtt az üzembiztonsággal e tűzvezetőrendszer
esetén is jelentős problémák voltak. Exportváltozata a T-55AM2BP amelyet Kambodzsa, Mauritánia és Szudán rendszeresített.
T-55AMS – tolólappal ellátott, de BDD páncél nélküli Merida
T-55AMS – tolólappal ellátott, de BDD páncél nélküli Merida
muzeumwp.pl
Nemzetközi változatok:
T-55 „ENIGMA” – Iraki T-55/Type 59 változat. Fő jellegzetessége a
járművön elhelyezett Haji néven
ismert pótpáncél. A helyi gyárak egy rendkívül nyers, kezdetleges nemrobbanó-reaktív páncélzatot
készítettek a járműre, amelynek működési elve hasonló a korai angol Dorchester
páncélzathoz. Az „Haji” páncél bár meglehetősen
kezdetleges minőséggel készült jól mutatja hatásosságát, hogy az első
öbölháborúban képes volt kivédeni 3 MILAN rakéta telitalálatát, pedig a rakéta
a T-72M1 frontális kilövésére is alkalmas.
Enigma - az Iraki hadiipar csúcsa baomoi.com
A Haji páncél, tökéletes példája a korai nemrobbanó-reaktív páncéloknak. A legtöbb korszerű harckocsi (Leopard 2, Challenger, Leclerc, T-72B, T-90, T-14, Type 10, Type 99, stb) szintén NERA páncélt (nyugaton: Dorchester) használ. A kerámiatömbökre alapuló Cobbham páncél csupán az újságírói fantázia (S. Zaloga mester) szüleménye... Armored Warfare
T-55 TENSA – (nem hivatalos elnevezés) Peru számára az Argentín
TENSA cég által felújított járművek új pótpáncélt, nyugati tűzvezető
számítógépet és érzékelőket kaptak.
M-55S – Szlovén 38 tonnás harckocsi, amelyeket az izraeli ELBIT
átalakított 1999-ben. A harckocsi izraeli Magach változatokon alkalmazott
tűzvezető-rendszert, 105mm-es ágyút és
robbanó-reaktív páncélt kapott, de szlovén Fotona optikákat kapott, amelyek az
iráni T-72Z és iraki Type72Z harckocsikon is alkalmazásra kerültek.
T-55M3 – Izraeli cégek
által a Vietnámi Néphadsereg számára tervezett harckocsi. A T-55A alapon
készült jármű izraeli elektronikát, NERA kompozit páncélt (a Magach 7 járművéhez
hasonló), 105 mm-es L7 ágyút (új fejlesztésű APFSDS lőszerekkel), 60mm-es
aknavetőt (mint a Merkava II.) és 1000 lóerős Német MTU erőforrást kapott. A
harckocsi harcértéke ezzel a T-72A szintjét eléri. Eddig megközelítőleg 6db
készült a költségek miatt, jelenleg olcsóbb megoldást keres Vietnám.
T-55-AMG – Ukrajnai KMDB által tervezett 5TDMF 850 lóerős kétütemű boxer turbófeltöltős diesellel, 125 mm KBM1 vagy 120 mm KBM2 löveggel, automata töltővel és reaktív páncéllal ellátott T-55 modifikáció, mely a T-80 szintjére emeli a jármű képességeit. Eddig sikertelen az exportpiacokon magas költsége miatt.
A vietnámi T-55M3 nagymértékben alapoz a szlovéniának készült M-55S-re. baodatviet.vn globalsecurity.org
T-55-AMG – Ukrajnai KMDB által tervezett 5TDMF 850 lóerős kétütemű boxer turbófeltöltős diesellel, 125 mm KBM1 vagy 120 mm KBM2 löveggel, automata töltővel és reaktív páncéllal ellátott T-55 modifikáció, mely a T-80 szintjére emeli a jármű képességeit. Eddig sikertelen az exportpiacokon magas költsége miatt.
morozov.com.ua
5 - Hagyaték
A T-55 hagyatéka nem csak a
harcmezőkön él, de a hadiiparra is jelentős hatással van. A T-54/55 hatására születtek meg
a hidegháború második felét jellemző nyugati harckocsik, mint a Leopard-1, az
AMX-30, a M60, a Type 74, vagy a Strv-103. Pusztító erejétől (különösen a
második generációs „ötvenötösök”) nincs védve utódja, a T-72M sem.
A T-55-t Leonid N. Karcev
vezetésével jelentősen áttervezték (Objekt 166), erősebb páncélzatával és
115mm-es lövegével a T-62 néven
rendszeresített harckocsi utat nyitott a későbbi szovjet fejlesztések számára.
A T-62 továbbfejlesztett változata a T-72
(és a T-72BM, azaz új nevén T-90) pedig máig meghatározza a volt
szocialista és harmadik világbeli országok haderőit.
(Érdekesség: A T-72 az elterjedt tévhitekkel ellentétben
NEM a T-64 olcsó alternatívájának készült, már csak azért sem mert a T-72
korai verziói drágábbak voltak, mint a velük párhuzamosan gyártott T-64
verziók. A T-72 alig vett át a T-64-ből, hasonló megoldásaik külön kutatások
eredményei és többet örökölt a T-62-ből a jármű. A T-72 a T-55 és 62 utódja, a műszakilag
megbízhatatlan T-64 váltótípusa pedig a T-80 volt).
Források:
Zaloga, S. (2004): T-54 and T-55 Main Battle Tanks
1944-2004 - New Vanguard, p. 48. ISBN: 9781841767925.
Miller, D. (2002): The Great Book of Tanks -
Salamander Books p: 341. ISBN: 184065-4759.
Kenneth, P. M. (2002): Arabs at War: Military
Effectiveness, 1948-91. – Lincoln p. 706. ISBN 0803287836.
Scholtz, L. (2012): The Lessons of the Border War -
Scientia Militaria vol 40, no 3, pp.318-353.
Foss, C. F. (ed.) (1989): Jane's Armour and
Artillery 1988-89. - Jane’s Information
Group ISBN 10: 0867206209
baodatviet.vn
globalsecurity.org
globalsecurity.org
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése