Minden idők legnagyobb hatású
harckocsija kétségtelenül a T-54/55 széria, nem csak a legyártott mennyiség, a
számtalan alkalmazó hadsereg, vagy azon háborúk hosszú sora miatt, amelyben
használták. Nincs még egy jármű amely annyi országban ilyen sokig jelentette
volna a haderő gerincét, amelyhez ennyi ikonikus fotó, videó és esemény
kötődne. E sorozatban 3 részben mindent megtudhatsz amit akartál, és azt is
amit nem akartál tudni róla.
1. rész: A T-55 születése és tündöklése
1.03 javított verzió (2017.09.06.)
Ikonikus harckocsi, amely a XX. század jelképe lehet www.tanks-encyclopedia.com
A T–54 a Szovjetunióban 1945
végére kifejlesztett közepes harckocsi. Sorozatgyártása 1947-től
1948-ig megszakításokkal kis számban folyt, majd 1948-tól 1982-ig
tömegtermelésben készült a típus. Számos, a Szovjetunióval szövetséges és
harmadik világbeli országba exportálták, így a hidegháború idejének legtöbb
regionális konfliktusában alkalmazták és máig állandó szereplője a harcoknak
hiszen több, mint 50 országban tartják hadrendben a harckocsit és változatait. A
T-55AM változat pedig máig korszerűnek tekinthető.
Története
Fejlesztés (T-44-től a T-55ig)
A T-34 harckocsi tapasztalatai
alapján a szovjet hadvezetés olyan harckocsit igényelt amely, a T-34 előnyeit
(kis méret, nagy mobilitás) megtartva kiküszöböli annak hiányosságait
(kedvezőtlen belső elrendezés, 1943 után már gyenének minősülő páncélvédettség)
egyesíti az akkori páncélvadászok (SZU-100) tűzerejével. A T-34M fejlesztési
tervezet eredményeit és a zsákmányolt Párduc harckocsik tesztjeit felhasznlva készült el a T-44 jelű harckocsi 1944 tavaszára. Ez a harcjármű
teljesen új dizájn volt, számos technikai megoldása különbözött a korábbi
szovjet harckocsiktól. A német harckocsikhoz hasonlóan torziós kurgózást
kapott, elhagyták a rádiós-lövész posztját és 90 fokkal elforítva került a
járműbe a motor, új fajta hűtést és váltóművet kapott. Már csak a háború végére készült el a T-44A változat és kis számban (600 db lett átadva a háború alatt) került
gyártásra. Bár a páncélzatot (120mm) és a tűzerőt
is sikerült fokozni a T-34-85höz képest a jármű rengeteg megbízhatósági problémával küzdött az
akkori szovjetúnióban újdonságnak számító megoldásai miatt és ezért nem vetették be küzdelmekbe.
T-44: a torony a T-34-85-t, a teknő már a T-54est idézi http://www.tanks-encyclopedia.com
A T-44 további fejlesztései
helyett jelentősen áttervezett új harckocsit készített a Marorzov Tervezőiroda.
Az új két prototípus (immáron T-54) 10 cm-el szélesebb és 40 cm-el hosszabb lett, hogy
nagyobb toronygyűrűvel készülhessen, ezzel jelentősen nőtt a küzdőtér
hasznos mérete, továbbá így beépíthető lett az új D-10T 100mm-es löveg, mely a
BR-412 lőszerrel messze jobb páncéltörő mutatókkal rendelkezett, mint a kortárs nyugati
járművek.
T-54 fejlődése a T-34-85-t "utánzó" toronytól a végleges formavilágig http://www.tanks-encyclopedia.com
A T-54-1 szériapéldány már vastagabb páncélzattal készült (80 mm oldalt, 30 mm fellül és 20 mm a teknő alján), a torny még leginkább a késői T-34-85-ösök tornyára hasonlító meredek oldaldalú öntött kivitel volt, nagyméretű íves lövegpajzzsal. Mivel a számtalan megbízhatósági, gyártástechnikai és minőségi probléma merült fel a járművel megállították a gyártást.
Közel 1500 db módosítást kellett végrehajtani a járművön mire elkészült a T-54-2 (Objekt 137R). Az új változattal indult újra 1949 közepén a gyártás amely már az IS-3 tornya alapján készült új, félgömbszerű, de még a T-34-hez hasonlóan hátrafelé túlnyúló konstrukció volt 200mm-re növelt maximális páncélvastagsággal. Eltávolították a láncalpak felett elhelyezett mereven előretüzelő géppuskákat azok teljes hatástalansága miatt, emelett új váltót és szélesebb (580mm) lánctalpat kapott a jármű a tömegnövekedésének ellensúlyozására. Eddig alíg több, mint 1500 db T-54 készült (a gyártási pauzákban újra T-34 harckocsik készültek, ezek adták a termelés 88%-át 1945 és 1950 között!).
1951 végén a tapasztalatok alapján további módosítások történtek, az immár 36 tonnás T-54-3 (Objekt 137S) TSh-2-22 cézótávcsövet kapott, füstképző (a kipufogóba fecskendezett gázolaj fekete füstje az ellenség felderítését zavarja, de drasztikusan fogyasztja az üzemanyagot) rendszert, valamint a torony elnyerte közel végleges félgömb alakú formáját és a 203mm-es maximális vastagságot. Ez volt az első igazán nagyszámban gyártott változat.
A T-54/55 páncélzatának alakulása. A teknő páncélja vékonyodott, a torony vastagodott. Látható, hogy milyen előnyei vannak a tojás alakú toronynak. (A bal felső szám hibás, az T-54-1) kotsch88.de
A tervezőirodában (többszöri személyi
cserék után) Leonyid N. Kartszev lett a vezető 1953-tól, aki jelentős
változásokat eszközölt a terveken korábbi projektjeit felhasználva. Az elkészült T-54A (Objekt 137G) immáron végleges "T-55 formájú" toronyában helyet kapott a STP-1
"Gorizont" giroszkópikus stabilizátorral ellátott D-10TG ágyú (tévesen általában a D-10T megjelölést hasznáklja a szakirodalom zöme
erre a lövegre is) a csövön füstkifújóval*.
*: (Fume extractor / Эжектор ствола: a hazai szakirodalomban az eszközt füst- vagy gázelszívónak nevezik, a T-54 eszköze azonban sokkal inkább a előrefele kifúvatta a gázokat a csőből, mintsem elszívta azokat a lövegből ezért "önkényesen" e blogbejegyzésben így hívom).
*: (Fume extractor / Эжектор ствола: a hazai szakirodalomban az eszközt füst- vagy gázelszívónak nevezik, a T-54 eszköze azonban sokkal inkább a előrefele kifúvatta a gázokat a csőből, mintsem elszívta azokat a lövegből ezért "önkényesen" e blogbejegyzésben így hívom).
Célzótávcső: a jobb alsó skála egy M48 Patton harckocsi függvényében tette lehetővé a távmérést (amelyik jelzés és az alsó vonal közé befért
a patton, olyan messze van. Ez a módszer nagyon pontatlan mérést tesz lehetővé és más harckocsik [Leopard, Centurion] esetében használhatatlan, míg az M60 sztereó
távmérője 10m pontosságú volt!) http://www.kotsch88.de
A jármű emellett infravörös éjszakai optikákat, újratervezett üzemanyagrendszert, vízalatti átkelést biztosító sznorkelt (légcső) és a parancsnoki változat új navigációs berendezést kapott. Ezzel a változattal indult meg az igazi tömegtermelés, melybe immáron a Lengyel és Csehszlovák ipar is bekapcsolódott. A T-54B (Objekt 137G2) volt az alapváltozat utolsó jelentős fejlesztése, 1955 és 1957 között gyártották. Az új D-10T2S löveg és a STP-2 "Ciklon" kétsíkú stabilizátor, a Luna infravörös rendszer és az új célzótávcső jelentősen növelte a harckocsi menetközbeni tűzpontosságát, ugyanakkor a már amúgyis zsúfolt belső térből további helyet vett el.
A tüzér műszerfala: látható a T-54/T-55re jellemző brutális zsúfoltság http://www.kotsch88.de
A T-54 számos hibájára derült fény a gyakorlatok és a budapesti harcok során. A jármű ugyanis megörökölte a T-34 számos hibás vonását: a forgó toronypadló hiánya miatt a töltő-kezelő dolga nehézkes, külön kell figyelnie, hogy ne kerüljön a löveg útjába (emiatt volt a T-34 töltő "fogyóeszköz"), miközben még a rádiót is ő kezelte. Az alkalmazott gumik (görgők, kötény, szigetelések) eleinte igencsak gyúlékonyak voltak, ezért a T-34 Shermanhoz hasonló gyúlékonysága megmaradt. A zsúfolt belső nem csak kényelmetlen volt, de komolyan lassította a legénység munkáját (tűzgyorsaság, menekülés). A változatonként eltérő, de 14Le/t körüli teljesítmény a világháborúban elég volt, de már a hatvanas években is kevésnek bizonyult.
T-55
A korai tesztek kimutatták,
hogy a T-54B képes kibírni egy közeli atomrobbanást a várt 3. világháborúban,
de a legénység szinte bizonyosan meghalna. Az új Objekt 155 prototípusba beépítették a harkovi KB-60 iroda által tervezett PAZ NBC védelmi rendszert, amely a szennyező részecskék bejutása ellen védett
(de a gammasugárzás ellen nem!). Emellett az új jármű megkapta 38,88 literes V-12 elrendezésű V-55
dízelmotort, amellyel 581 lóerőre nőtt a teljesítmény (ezt az 1947 óta
mutatkozó tömegnövekedés indokolta is) és megváltozott a motortér elrendezése a
jobb szerelhetőség érdekében. Az üzemanyagrendszer kibővült, a teknő orrában a
főpáncél mögött 300 literes tartályt helyeztek el, ami egyben 18
lőszer tárolója is volt (érdekesség, hogy ezt a megoldást Katszev korábban
törölt Objekt 140 harckocsitervéből vették át).
(**: érdekessége, hogy szárnystabilizált löveg, melynek pereme csapágyon forgott a huzagolt lövegben mivel a forgásstabilizált kumulatív lövedékek kevésbé hatásosak, ugyanakkor emiatt a pontossága sokkal rosszabb volt, mint a többi 100mm-es lőszernek)
A Ciklon (STP-2) lövegstabilizátor-rendszer elemei, maga a giroszkóp (kreiselblock) a lövegbölcső aljához van rögzítve. kotsch88.de
A BK5M kumulatív lövedék tette félelmetessé a hatvanas években a T-55-öst. kotsch88.de
Az 1958 közepétől sorozatgyártott
T-55 lényegileg annyiban különbözött a prototípustól, hogy a légvédelmi nehézgéppuskát
elhagyták. Az immáron kiforrotnak tekinthető tipus a harci szimulációkban
jobbnak mutatkozott a T-10 nehézharckocsiknál is, ezért a nehéz páncélosok előállításával felhagytak és a legtöbb kapacitást a T-55
tömeggyártására koncentrálták. Innentől tehát a T-55 már nem mint közepes, hanem általános (fő) harckocsiként (MBT) szerepel, mivel a könnyű és nehéz harckocsik, valamint az önjáró lövegek egy részének számos feladatát is átveszi.
A jármű számos egyébb kisérleti megoldás
alapjául is szolgált ezért lángszórós (a későbbi TO-55), páncéltörőrakétás,
122mm-es löveggel felszerelt páncélvadász (SZU-122-54) gázturbina-hajtású és
egyébb speciális egységek is készültek bázisán, azonban csak egy részük került
tényleges sorozatgyártásba. Bővebben a következő részben.
1961-től tovább módosult a jármű, a T-55A immáron speciális
plasztik bevonatot kapott (polietilén illetve poliuretán) a sugárzás elleni
jobb védelem érdekében, valamint a PAZ kibővűlt az FVU kémiai szűrővel. Az SGMT
géppuskát a korszerűbb PKT váltotta, és az ésszerűbb belső elrendezés révén
további 6 lőszer (összesen 51) fért el a járműben. Később visszakerült a
toronyra a 12,7mm-es légévelmi nehézgéppuska mivel égetőnek bizonyult hiánya.
Az új üzemanyagrendszer, látható a vezető mellett kialakított üzemanyagtartály, ami egyben lőszertároló is. kotsch88.de
Előnyök és hátrányok
+ 100mm-es ágyúja (különösen a BK5M
lőszerrel) képes volt megsemmisíteni nagy távolságból a potenciális
ellenfeleket. Az új jármű hatására születtek a kor mozgékony, vékony páncélú
nyugati harckocsiai (Leopard 1 és AMX-30), mivel akkor nem volt reális megoldás
a BK5M lőszer elleni védelemre. Tulajdonképpen az első ettől védett harckocsi a Merkava 1 lesz
majd.
+ Alacsony kivitele és
ballisztikailag előnyös toronyformája miatt nehezen eltalálható célpont volt a
kor harckocsiaihoz (M48) mérten, továbbá a jármű tömege viszonylag kicsi
maradt. A tojáshoz hasonló forma miatt a toronyra merőlegesen a lövedék csak sugárirányban érkezhetett, minden ettől eltérő találat esetén a lövedék ballisztikailag kedvezőtlen módon találkozott a páncéllal.
+ Kivitele egyszerű, robosztus és igénytelen, ezért kevésbé képzett sorkatonai személyzet is képes volt használni.
+ A jármű jelentős fejlesztési
tartalékai miatt máig készülnek olyan változatok bázisán, melyek új APFSDS
lőszerekkel és kompozit páncélokkal eséllyel vehetik fel a harcot sokkal
modernebb MBT-k ellen is.
- Kis magassága miatt azonban korlázotott volt a löveg negatív célzási szögtartománya ezért kevésbé volt képes fedezékek
mögül tüzelni, különösen dombos területen (különösen a változatos domborzatú tájon zajló Arab-Izraeli és Afgán-Szovjet háborúkban ez
végzetes hiányosság volt).
- Öntött tornya papíron jelentős
védelmet biztosít, azonban az öntvény páncélok némileg kevésbé védenek
(90-95%), mint a hengerelt lemezpáncélok azonos vastagság mellett. A torony
jellegéből adódóan a HESH (nagy robbanóerejű rogyókúpos, avagy a korai terminológiában páncélrepesztő) lőszerekkel szemben igen érzékeny,
ezért a 90mm-es lövegekkel felszerelt könnyű páncélautók is kilőhették az amúgy
meglehetősen vasag páncélzatú harckocsit. Érdekesség, hogy a HESH lőszerek
hatására zsákmányolt számos működőképes harckocsit Izrael az 1973-as háborúban
mivel e fegyver rendszerint csak harcképtelenné tette a személyzetet, de nem
semmisítette meg a járművet.
- Zsúfolt belső tere a T-34-hez
hasonlóan csapnivaló ergonómiájú (a T-54 még forgó toronypadlóval sem
rendelkezett), ez csökkenti a legénység harckészségét, menekülési lehetőségeit.
A zsúfolt belső tér miatt alacsony a tűzgyorsaság, találat esetén szinte
garantált a jármű azonnali felrobbanása és/vagy kiégése (hasonlóan a
Sherman-hoz). Emellett legénységét csak az alacsonyabb katonákból lehet
kiválogatni a kis beltő tér miatt.
- A jármű bár robosztus és egyszerű kivitele ellenére karbantarhatósága (hasonlóan a T-72 is) nehéz, idő- és munkaerőigényes a zsúfolt belső elrendezés és motortér miatt. Gyártási minősége ingadozó.
- A jármű bár robosztus és egyszerű kivitele ellenére karbantarhatósága (hasonlóan a T-72 is) nehéz, idő- és munkaerőigényes a zsúfolt belső elrendezés és motortér miatt. Gyártási minősége ingadozó.
Gyártás
A Szovjetunió 35000 darab T-54 és
27000 db T-55 harckocsit gyártott 1981-ig, emellett Lengyelországban a Bumar-Łabędy gépgyárnál 3000 db
T-54 és 7000 db T-55 készült, nagy részüket exportálták. Csehszlovákiában 2700 T-54 és 8300
készült 1983-ig a túrócszentmártoni ZŤS Martin vállalatnál, nagy részüket
exportálták.
A különböző üzemek járművei azonban rendkívül eltérő minőségűek
voltak, különösen a szibériai üzemekben készült és a korai csehszlovák
harckocsik bizonyultak gyenge kivitelűnek. Ez nem csak a műszaki
megbízhatóságot érintette, de a nem megfelelően betartott acélgyártási előírások
miatt ezen járművek páncélzata is lényegesen gyengébb. A 203mm-es frontális védelem a valóságban 180 és 200 között ingadozott függőleges RHA ekvivalenciára átszámolva (becslés!).
Kína nagy mennyiségben gyártotta
a jármű klónjait és további változatokat fejlesztett ki bázisán (Type 59, Type 62, Type 69, Type 73,
Type 79), kisebb mennyiségben Szudán (Digna) és Jugoszlávia (T-55AI) állította elő. Ugyanakkor a
Román TR-77 és TR-85 bár nagyban hasonlít a T-55-re valójában külön fejlesztés
eredménye és nyugati (Francia) elemeket is felhasznál.
T-54/T-55 tévhitek:
- T-54 nem azért 54 mert 54 tonna a tömege, vagy, mert 1954-ben rendszeresítették. A legtöbb orosz harckocsi a prototipus kódszáma után kapta jelzését (objekt 155 = T-55, objekt 172 = T-72).
- A T-55 valójában igen „lassú” alulmotorizált harckocsi, ezért mérete ellenére egyáltalán nem mozgékony (pont a méretű motortér miatt lehetett minimális a geometriai mérete).
- A T-55 nem közepes harckocsi, hanem általános (fő) harckocsi, azaz MBT, akárcsak a Leopard vagy a mai M1A2. (A T-54 még közepes harckocsiként került hadrendbe!)
- A T-54 korai változatai igencsak gyúlékonyak voltak (akárcsak a Sherman) és a rogyókúpos lőszerek hatására az öntött torony belsejéről leszakadó darabkák fernyálsalták a személyzetet, ezért hiába volt papíron a legvédettebb tank, a gyakorlatban nem tudta kiaknázni.
- A T-54 nem volt az „ötvenes évek fő szovjet tankja”, mert a gyártása csak lassan futott fel. 1956-ban a szovjet haderő gerincét a T-34-85 adta még mindig.
- A késői, (különösen az AMV) T-55ösök elérték a T-72 harcértékét ezért teljesen indokolatlan volt az a leszerelési mánia, ami a Kelet-Közép-európai államokat jellemezte a rendszerváltások időszakában.
- A T-55 máig korszerű harcjármű lehet megfelelő felújításokkal (T-55M5).
- A T-55 szinte mindenháborúban a vesztes oldalon szerepelt, ennek az oka azonban az hogy a sorkatonákkal feltöltött páncélos ezredek hatékonysága sokkal kisebb, mint a hivatásosokkal felszereltnek (a sorkatonaság hadászati szempontból sikertelen tévútnak bizonyult minden 1945 utáni háborúban).
- A T-55 alváltozatai összesen 51 országban vannak hadrendben, azonban harckocsiként Oroszország ma már nem alkalmaza (legtöbbjük a Csitaihoz hasonló tanktemetőben várja a beolvasztást vagy műszaki járművekben használják fel alvázukat).
T-54 Parancsnoki kupola metszete. A kupola körbe forgott ígya főperiszkóp 360°-os látómezővel rendelkezett, ez hatalmas fejlődés a T-34-76-hoz képest!. kotsch88.de
Harci alkalmazása
A T-54 harckocsi létezését, majd
pontos számát hosszú ideig titokban tartotta a Szovjetunió, különösen a
kritikus korai években amikor akadozott a gyártás. A hosszú, majdnem 10 évig
tartó fejlesztés után érte el kiforrott formáját a T-55A képében. Első nyilvános
bevetésük (T-54 és T-54A) az 1956-os forradalomban történt, ahol a jármű számos gyengesége kiderült. A jármű jelentőségét mutatja, hogy az ötvenes és hatvanas években a VSZ meghatározó járműve volt, a szovjet harckocsi állomány 85%-át ez a típus adta a hetvenes évek közepén is. Továbbá a harmadik világbeli államok jelentős részének ez volt a fő harckocsija még a nyolcvanas években is, mely szerepet a T-72 csak részben tudott átvenni.
T-54 Budapesten. wotinfo.hu
Bár a jármű „papírforma” szerint kora legjobb harckocsija volt, az alacsony fokú tűzbiztonság (Molotov-koktékok), a rossz kilátási lehetőségek és a zsúfolt belső tér (a személyzet csak rövid ideig harcban tartható), és később a könnyen túlmelegedő giroszkóp csökkentette harcértékét. Ekkor került egy jármű a menekülő magyar szabadságharcosok jóvoltából a brit nagykövetség területére. A jármű vizsgálata sokkolta a nyugati államokat, mivel az akkori meglévő harckocsik jelentős része (M48, Centruion) alkalmatlan volt a T-54 elleni eredményes harcra. A sokk hatására szültett meg a 105mm-es L7 löveg (valamint kortársai) és az azt alkalmazó új harckocsik egész generációja (M60, Leopard 1, AMX-30, Strv-104 stb.).
"Pancsolásra" felkészített Magyar T-55 szakasz. A víz alatti átkelés veszélyes üzem, ha a harckocsi elakad vagy lerobban a folyó fenekén egyáltalán nem biztos a menekülés. szextant.blogspot.hu
A Közel-keleti háborúkban a típus
szereplése vegyes volt. A hatnapos háborúban ugyan elméletileg technikai
fölényben volt az izraeli Centurion és Super Sherman harckocsikkal
szemben, azonban a képzelten arab katonák és rossz szervezés (több hadosztály
üzemanyaghiány miatt hagyta ott harckocsiait), valamint az izraeli légierő
sikeres zavarótevékenysége révén hatástalanok maradtak a T-54/55 hadosztályok.
Kiderült az öntvény tornyú harckocsik (T-54, T-62, korai T-72, M60 Patton, stb)
harckocsik kiemelt érzékenysége a HESH típusú lőszerekkel szemben, ami miatt
1967-ben és az 1973-as Jom kippuri háború során az arabok nagy veszteségeket szenvedtek,
a járművek jelentős része pedig használható állapotban került a zsidó állam
birtokába. Ott máig használatban vannak csapasztállító harcjárművek alvázaként. (Bővebben a következő részben).
1973-ban harcképtelenné vált egyiptomi T-55-ösök www.pinterest.com/philball70/
Fontos kiemelni, hogy ezen
harcterületen a domborzat miatt a kis fajlagos teljesítmény és az alacsony
negatív lövegcélzási határok miatt a harckocsi tetemes hátrányban volt
kortársaival szemben. Így csak sík terepen, tömeges támadás esetén tudott
hatásos lenni (a HESH és 105mm-es HEAT lőszerek elterjedése után már így
sem) a T-55. A késői Centurionok és első Merkavák 105mm-es lövegével szemben
pedig már elvesztették minden elméleti előnyüket. Az Indiai-Pakisztáni, valamint Irak-Iráni konfliktusokban az arab-izraeli háborúkhoz hasonlóan vegyes képet mutatott a T-55 és Type 59 teljesítménye, továbbá jelentős stratégiai hátrányt jelentett ekkor már a jármű kis motorteljesítménye és a huzalvezérlésű páncéltörő rakéták elterjedése miatt elégtelenné váló védettség.
A Vietnami háborúban az Északi
Néphadsereg sok esetben végzett sikeres harckocsi támadást, ugyanakkor a jobb tűzvezető
rendszerek miatt a gyengébb fegyverzetű M48 Pattonok eséllyel vették
fel a harcot a T-55-ösökkel szemben. A T-55ösök kötényezés hányában nagyon
sérülékenyek voltak az olyan kézi páncéltörő eszközökkel szemben, mint az M72
LAW, mégis csak a nyolcvanas években kezdték felszerelni őket gumikötényekkel. A trópusi és hegyvidéki tájakon a T-54 nem volt sikeres ezért a vietnámi haderő a Pt-76 harckocsit alkalmazta inkább mozgékonysága és kis talajnyomása miatt. Érdekesség, hogy az amerikaiak kivonulása után, a Kínai-Vietnámi háborúban kínai
másolataik, a Type59 ellen harcoltak ezek a T-54esek.
A vietnámi földeken elsüllyedt a T-54 is. A vietnámi-amerikai és a vietnámi-kínai háborúk tapasztalatai hatására fejlesztette ki Kína a T-54 bázisán a mindössze 21 tonnás Type 62 harckocsit a trópusi és hegyvidéki területekre. pinterest.co.kr/mattaugustcolo/
Afrikában és Dél-Ázsiában szinte
minden jelentős konfliktusban szerepeltek a T-54 és T-55 harckocsik (Angola, Mozambik, Zaire, Uganda,
Kambodzsa, Szomália, Etiópia, Sri Lanka). Jellemzően gerillaháborús taktikákkal vívott harcokban a T-54/55 sérülékenynek bizonyult a kézi páncéltörő fegyverekkel szemben, ugyanakkor az aknák ellen védettebb volt mint az ezen országok számára elérhető többi harcjármű.
Az Eritreiai szabadságharcban kilőtt Etióp T-55 scrolldrop.com
Sikeres használatukra ott került sor ahol kubai és/vagy kelet-európai zsoldosokat tudtak fogadni a legénységek képzésére, gyakran a szocialista országok hadseregei "önkénteseket" is küldtek az afrikai háborúkba. Az Eland, az AML80, Ratel-90 és más
hasonló könnyű páncélautók 76 és 90mm-es HESH és korszerű HEAT lőszerrek
használatával kilőhették a T-54 és T-55 variásokat, erre különösen az angolai és Uganda–Tanzánia háborúkban láthattuk számos példát. A BDD páncél elterjedéséig
erre nem is volt megoldás a T-55 és T-62 járműveknél.
Az AML-90 HESH lőszerrel vadászhatott a T-55-ösökre, leginkább lesből támadás során vagy éjszakai ütközetekben volt hatásos. tanks-encyclopedia.com
Számos konfliktusban nem helyi haderő, hanem kubai és/vagy VSZ harckocsizók üzemeltették a típust, zsoldosként vagy "szocialista segítségnyújtás" címén azaz külső beavatkozásként. Ennek megfelelően például az Orageni háborúban a szovjet és kubai katonákkal üzembe helyett etiópiai és a kínai-román támogatással rendelkező szomálik T-55 harckocsiai egymás ellen harcoltak. E háború azért különleges, mert míg a térségben jellemzően gerillaháborús jellegű harcok folytak, addig az Ogadeni háborúban korszerű kombinált műveleteket hajtottak végre (páncélos és gépesített egységek, mobil tüzérség és légierő) a fekete-afrikai országok.
Szomáli T-55, a páncélos dandárok támadása majdnem áttörte a Szovjet támogatású Etióp védelmet, de az afrikai ország nem győzte utánpótlással ellátni korszerű hadseregét. http://www.blackpast.org/
Az Angolai Felszabalító Néphadsereg (PAFLA) T-55-ét délafrikai Olifant kilőtte ki 1988.02.14.-én Cuitó mellett. scrolldrop.com
Az Öbölháborúban és az azt követő Közel-Keleti konfliktusokban a T-55 alapvetően leszerepelt. Ennek oka azonban nem csak a harckocsi elavultsága (a Challenger és M1 burlingthon típusú NERA páncélját közvetlen közelről sem üti át a D-10T2S) volt, hanem a képzetlen sorkatonai személyzet, a rossz harcászati elvek (beásás, illetve harckocsi támadásoknál az oldalak nem megfelelő biztosítása) alkalmazása, továbbá a támogatás (gépesített, harckocsikkal való együttműködésre kiképzett gyalogság, önjáró tüzérség) hiánya.
Az Öbölháborúban kilőtt T-55A scrolldrop.com
Az Arab-Tavasz során a T-55 és felújított változatai nagy szerepet játszottak, erről bővebben a következő fejezetben.
Források:
Zaloga, S. (2004): T-54 and T-55 Main Battle Tanks
1944-2004 - New Vanguard, p. 48. ISBN: 9781841767925.
Miller, D. (2002): The Great Book of Tanks -
Salamander Books p: 341. ISBN: 184065-4759.
Kenneth, P. M. (2002): Arabs at War: Military
Effectiveness, 1948-91. – Lincoln p. 706. ISBN 0803287836.
Scholtz, L. (2012): The Lessons of the Border War -
Scientia Militaria vol 40, no 3, pp.318-353.
Foss, C. F. (ed.) (1989): Jane's Armour and
Artillery 1988-89. - Jane’s Information
Group ISBN 10: 0867206209
http://szextant.blogspot.hu/2014/08/125-hajmaskeri-falunapi-rendezvenyen.html
http://szextant.blogspot.hu/2014/08/125-hajmaskeri-falunapi-rendezvenyen.html
http://www.kotsch88.de/al_geschichte_T54.htm
http://tanki-tut.ru/ussr-russia/t-54/
http://armstrade.sipri.org/armstrade/page/trade_register.php
http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/army-equipment.htm
http://www.globalsecurity.org/military/world/ukraine/groundforces-equipment.htm
http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/t-54.htm
http://www.aviapress.com/viewonekit.htm?ACE-72156
http://morozov.com.ua/eng/body/t55agm.php?menu=def2.php
http://www.sdwo.com/?p=1134
http://www.heritage.org/Research/RussiaandEurasia/bg525.cfm
http://dmilt.com/index.php?option=com_content&view=article&id=7243:peru-russian-uralvagonzavod-offers-converted-t-55-fire-support-version&catid=35:latin-america&Itemid=58
http://www.soldiering.ru/country/c19.php%7Ctitle=2001%7Cwork=soldiering.ru%7Caccessdate=9
http://www.orbat.com/site/almanac/2004/Finland2004.pdf
http://timesofindia.indiatimes.com/india/Arjun-Tank-inducted-into-75-armoured-regiment/articleshow/7686973.cms
http://www.globalsecurity.org/military/world/pakistan/army-equipment.htm
http://www.globalsecurity.org/military/world/pakistan/t-59.htm
http://www.globalsecurity.org/military/world/pakistan/mbt-2000.htm
http://www.armyrecognition.com/weapons_defence_industry_military_technology_uk/vietnamese_armed_forces_modernize_its_fleet_of_main_battle_tanks_t-55_to_standard_t_54/55m3_2503124.html
http://www.armyrecognition.com/iran_iranian_army_heavy_armoured_main_battle_tank_uk/safir-74_t-72z_type_72z_main_battle_tank_technical_data_sheet_specifications_description_pictures.html
[Az ábrák és képek illusztrációként szerepelnek, azok részletes magyarázata a forrásokban linkelt oldalakon angol illetve német nyelven részletesebben is olvashatóak.]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése